Salg av fast eiendom - uskiftet bo
Arne
2006-07-17 08:10:15 UTC
I påvente av en time hos advokat som kan forklare dette kan jeg muligens få
noen gode svar her.

Min svigerfar ble enkeman for noen år siden - nå ønsker han å selge huset
sitt til meg.
Vi har avtalt at jeg skal få kjøpe huset til takst, og jeg har fått skremt
opp en takstmann (offentlig godkjent, medlem av div takstmannforeninger
tec).
Nå begynner noen av barna hans å skrike, og mener de må godkjenne salget ?
Jeg mener at han ikke kan selge under takst uten barnas samtykke, men at han
står fritt til å selge til hvem han vil, når han vil så lenge han selger til
takst eller over.

Noen input her ?

/Arne
Sven Pran
2006-07-17 08:42:49 UTC
Post by Arne
[...]
Takst kan være så mye rart, selv fra autorisert hold.

Jeg kjenner ikke reglene for slikt salg fra uskiftebo i detalj, men tror
nok at dersom noen av arvingene i boet ønsker å by over taksten for
huset så må dette respekteres. Med andre ord at ethvert salg av huset
til en pris som er lavere enn det noen av arvingene er villig til å gi må
betraktes som "billig" salg og dermed ulovlig.

Forøvrig en liten formalitet: Du er vel ikke arving i boet? Det er din
ektefelle som er arving (eller hennes barn hvis hun allerede er falt fra).

mvh Sven
Arne
2006-07-17 08:54:34 UTC
Post by Sven Pran
Post by Arne
[...]
Nope, jeg er ikke arving, det er det min kjære som er...

Tror forøvrig ikke at noen av hennes søsken vil by over takst, men det er
forbannet fordi de mener at man burde kunne få mer enn takst ved et åpent
salg, og de ønsker å tvinge min svigerfar til å betale ut morsarven nå - da
vil de jo ha mest mulig.
Selv vil jeg jo selvfølgelig ha huset billigst mulig ;-) ,synes da at en
takst er en fornuftig pris som neppe kan bestrides...
Hva verdien vil være på det åpene markedet er jo umulig å si - den kan jo
være både over og under takst, men det er litt vanskelig å selge huset bare
for å få en pris...

/Arne
Sven Pran
2006-07-17 10:29:15 UTC
Post by Arne
Post by Sven Pran
Post by Arne
[...]
Jeg ville bli veldig overrasket dersom noen av arvingene kan kreve huset
lagt ut i åpent salg. Mener de at taksten er for lav er det jo bare å by mer
selv for eventuelt i neste omgang å selge huset videre med forventet
gevinst.

Men det tryggeste er nok i deres situasjon å søke råd hos en advokat, helst
en med arverett som spesialfelt.

Det jeg i utgangspunktet ville lagt opp til er at din kjære kontakter sine
søsken og informerer om at hennes far og hun planlegger at hun skal overta
huset til takst (og angi taksten). Videre bør hun foreslå at dersom noen
mener
denne taksten er for lav og vil by mer for huset at dere møtes for å bli
enige om
en verdi, evetuelt i form av en lukket budrunde mellom søsknene.

mvh Sven
Gordon Spangelid
2006-07-17 15:16:23 UTC
Post by Arne
[...]
Se boka Arverett 4 utg. til Peter Lødrup s 358 - 365. Slik jeg tolker
Lødrup er det det i ditt tilfelle helt greit for svigerfaren din å selge
til deg så lenge han selger til takst. Etter arvelovens § 18 råder han
over boet som eier. Han kan derimot ikke selge til underpris, noe som
regnes som en gave jmf § 19. Her kan de som motsetter seg salget ha et
poeng, dersom boliger i ditt område fortiden blir solgt vesentlig over
takst. En bolig har i gata ble nylig solgt til 1,45 mill mens taksten
var 1 mill. Men det er helt greit å selge til full pris, for så feste
opp pengene.

Gordon