Husleie og renovasjon
Reinert Korsnes
2004-08-19 08:20:39 UTC
Finnes det noen normer/regler for hvem som direkte
skal betale for renovasjon når en leier
et hus (og ikke noe om dette er nevnt i husleie-kontrakten) ?

Er det underforstått at husleia inkluderer utgifter for
renovasjon (dvs utleier må betale direkte for renovasjon) ?

Jeg antar at Husleie-loven gir rom for justering
av leia dersom utleier må betale for renovasjon -
dvs at utgifter for renovasjon på en måte i
praksis i alle fall blir inkludert i "gjengs-leiepris" ?
(dvs leietaker må betale *indirekte* dersom han/hun
ikke betaler direkte).

reinert
Krister Slettebø
2004-08-19 14:43:44 UTC
On Thu, 19 Aug 2004 10:20:39 +0200, Reinert Korsnes
Post by Reinert Korsnes
[...]
Reingingen blir vel sendt til huseier direkte. Alle ekstra utgifter du
skal betale utover den avtalte husleieen må stå i kontrakten.
Reinert Korsnes
2004-08-22 12:13:47 UTC
Post by Reinert Korsnes
[...]
Hva er "ekstrautgifter" ? Er ikke renovasjon en service som en
bestiller ? Huseier skal vel ikke betale for telefon etc selv
om det ikke står i husleiekontrakten ?

(Jeg antar at utgifter til renovasjon uansett inngår i settingen av
"gjengs leie" dersom huseier skal betale dette).

reinert
Kjell T Svindland
2004-08-22 16:18:26 UTC
Post by Reinert Korsnes
Finnes det noen normer/regler for hvem som direkte
skal betale for renovasjon når en leier
et hus (og ikke noe om dette er nevnt i husleie-kontrakten) ?
[...]
Post by Reinert Korsnes
Post by Krister Slettebø
[...]
Renovasjon og vann og kloakk skiller seg fra telefon på et vesentlig
punkt: Det er helt frivillig å ha telefon, men der det er innlagt
vann/kloakk og offentlig renovasjonsordning er man pliktig til å delta.
Selv om man i moderne BI-tankegang kanskje kan betrakte dette som en
service man kjøper fra kommunen (eller de dette er satt bort til ved
privatisering), omtales tradisjonelt prisen for renovasjon og
vann/kloakk som "kommunale avgifter".
--
Kjell T Svindland The suespammers.org mailserver is located
69°41'N, 18°58'E in California; do not send unsolicited
http://home.no.net/kjellts/ email to my suespammers.org address
Reinert Korsnes
2004-08-23 07:29:26 UTC
Post by Kjell T Svindland
Post by Reinert Korsnes
Post by Krister Slettebø
[...]
Gjelder dette også langt på landet ?
Man er vel f.eks. ikke pliktig til å ha renovasjon på en hytte ?
Anta at du leigde ut en hytte - og så bestilte leietaker
søppel-henting via en eller annet kommunalt etat - ble
du pliktig til å betale reginga ? Eller gjelder dette systemet
(med at huseier skal betale) bare for "boliger" ?

Bare lurer....

reinert
Jon Haugsand
2004-08-23 07:39:12 UTC
* Reinert Korsnes
Post by Reinert Korsnes
[...]
Mine svigerforeldre har hytte på Sørlandet. Der er det tvungen
renovasjonsavgift, og den er så høy at de betaler omtrent 50 kroner pr
søppelpose.
--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:***@ifi.uio.no
http://www.ifi.uio.no/~jonhaug/, Phone: +47 22 85 24 92
Reinert Korsnes
2004-08-23 07:45:47 UTC
Post by Jon Haugsand
* Reinert Korsnes
Post by Reinert Korsnes
[...]
Og dersom de leigde hytta på åremål (og ikke noe om dette
sto i leie-kontrakten) - kunne de bare sende regninga til hytte-eier ?

reinert
Johan Poppe
2004-08-23 10:07:21 UTC
Post by Reinert Korsnes
Post by Jon Haugsand
[...]
Ja.

Eller rettere sagt: Kommunen sender regningen direkte til hytteeier.
--
Riktig sitering gjør meldingene dine lettere å lese:
< url: http://home.online.no/~vidaandr/news/OBSquoting.html >
Reinert Korsnes
2004-08-24 06:47:38 UTC
Post by Johan Poppe
Post by Reinert Korsnes
Post by Jon Haugsand
[...]
Det har jeg forstått (kommunen har ikke lov til å gjøre annet).

Men har hytte-eier noe juridisk argument overfor leietaker
burtsett fra at Husleie-loven (gjelder også for hytte ?) gir rom
for å regulere leien til "gjengs-leie" etter 3 år ?

(jeg antar altså at slike utgifter kan inkluderes når
en definerer "gjengs leie")

reinert
Johan Poppe
2004-08-24 08:56:39 UTC
Post by Reinert Korsnes
[...]
Juridisk argument for hva da? Å sende regningen til leietaker? Å øke
husleien fordi renovasjonsutgiften øker? Eller noe annet?
Post by Reinert Korsnes
(jeg antar altså at slike utgifter kan inkluderes når
en definerer "gjengs leie")
Jeg vet ikke akkurat hvordan "gjengs leie" defineres, men jeg vil tro
at det i det ikke er meningen at huseier skal tape på å leie ut - og
da må offentlige avgifter nødvendigvis tas hensyn til på en eller
annen måte.

Johan, ikke jurist.
Jon Haugsand
2004-08-24 09:23:39 UTC
* Johan Poppe
Post by Johan Poppe
[...]
Imidlertid er det ikke bare å øke leien dersom renten på lån stiger
eller renovasjonsutgifter øker. Tror jeg leste om en dom der utleier
tapte etter at han hadde økt husleien med begrunnelse i økte
omkostninger. Husleien kan bare indeksreguleres:

<http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-004.html>

(Heller ikke jurist.)
Jarle H Knudsen
2004-08-24 15:07:08 UTC
Post by Jon Haugsand
Husleien kan bare indeksreguleres
Med unntak for særskilt betaling av en forholdsmessig andel av
utgiftene ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen.
jhk
Reinert Korsnes
2004-08-25 07:53:58 UTC
Post by Jarle H Knudsen
Post by Jon Haugsand
Husleien kan bare indeksreguleres
Med unntak for særskilt betaling av en forholdsmessig andel av
utgiftene ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen.
Slik jeg forstår husleieloven så stemmer ikke dette (jeg er dog
ikke jurist). Husleie (kanskje ikke hytte-leie ?) kan reguleres ved
visse mellomrom i henhold til "gjengs leie".

Er ikke en del av bakgrunnen til den nye husleie-loven at
bygårder i en periode i Oslo var i sterkt forfall ? Jeg husker jeg besøkte
folk der på 70 tallet. Flere leiligheter delte "utedo" på
gangen. I 4-de etasje måtte skiten falle langt ned for
så å havne i stamper som måtte tømmes. Ordninger fra 17-1800 tallet.
Husleien var nesten "ingenting" - men så kom den nye husleieloven
og visp så ble det eksklusive leiligheter ut av dette.

reinert
Jon Haugsand
2004-08-25 08:02:58 UTC
* Reinert Korsnes
Post by Reinert Korsnes
Slik jeg forstår husleieloven så stemmer ikke dette (jeg er dog
ikke jurist). Husleie (kanskje ikke hytte-leie ?) kan reguleres ved
visse mellomrom i henhold til "gjengs leie".
Jo, jeg ser det er en § 4-3 som sier at man kan justere husleien til
"gjengs leie" etter 2,5 år.
Jarle H Knudsen
2004-08-25 18:21:04 UTC
Post by Reinert Korsnes
Post by Jarle H Knudsen
Post by Jon Haugsand
Husleien kan bare indeksreguleres
Med unntak for særskilt betaling av en forholdsmessig andel av
utgiftene ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen.
Slik jeg forstår husleieloven så stemmer ikke dette
Det jeg skrev var et direkte sitat fra § 4-5.

Her er paragrafen i sin helhet, hentet fra
http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#4-5 :

Unntak fra leieprisvernet

Bestemmelsen i § 4-2 gjelder ikke for særskilt betaling av en
forholdsmessig andel av utgiftene ved forbruk av elektrisitet eller
brensel i eiendommen, jf. § 3-4. Dette vederlaget kan reguleres slik
at utleieren får dekket de nødvendige omkostningene med ytelsene.

Bestemmelsene i §§ 4-2 og 4-3 gjelder ikke for den del av leien
som er avtalt i et bestemt forhold til omsetningen i eller resultatet
av leierens virksomhet.
jhk
Reinert Korsnes
2004-08-24 14:01:22 UTC
Post by Johan Poppe
Post by Reinert Korsnes
[...]
Vet ikke egentlig, men det er jo tilfeller der leietaker
bestiller (eller registrerer) renovasjon. F.eks. vet jeg
om et eksempel der leietaker bestilte/registrerte renovasjon
og det har aldri vært registrert eller betalt for renovasjon
før. Tidligere leietaker brukte ikke kommunal renovasjon
(og dette var ikke påkrevet). På visse steder i landet
drar en f.eks. selv til en søppel-plass og kvitter seg
med søpla.
Post by Reinert Korsnes
(jeg antar altså at slike utgifter kan inkluderes når
en definerer "gjengs leie")
Jeg vet ikke akkurat hvordan "gjengs leie" defineres, men jeg vil tro
Det står i husleieloven:

http://www.bolignorge.no/husleieloven.shtml

(jeg er dog ikke sikker på om dette gjelder hytte)

reinert
Johan, ikke jurist.
Krister Slettebø
2004-08-23 18:05:57 UTC
On Sun, 22 Aug 2004 18:18:26 +0200, Kjell T Svindland
Post by Kjell T Svindland
Post by Reinert Korsnes
Post by Krister Slettebø
[...]
HEI!

ikke noe vondt om BI, er xBI student selv og jeg tenkte ikke i de baner..