Trafikkbøter for utlendinger
Midas
2004-11-09 08:51:35 UTC
Hei

Jeg har en fransk venn som ble stoppet i fartskontroll her om dagen. Han har
en permanent oppholds/arbeidstillatelse i Norge. Han kjørte såpass fort at
førerkortet blir inndratt.

Politiet som stoppet ham var usikker på hva de skulle gjøre. Det var også
franskmannen og dermed ble de enige om at politiet skulle ta førerkortet på
basis av hva politiet anbefalte. Franskmannen signerte også for
overtredelsen.

Har politiet myndighet til å inndra et utenlandsk førerkort?

Jeg har hørt at hans førerkortet er et offesielt fransk dokument og dermed
har norge ikke lov til å inndra og beholde dokumentet.

- Kan han da kreve å få førerkortet tilbake umiddelbart?

- Betyr dette at førerkort-inndragelsen blir ugyldiggjort?

- Kan saken bli henlagt pga. av at det er en utenlandsk person?
Knut Sparhell
2004-11-09 11:51:44 UTC
Post by Midas
Jeg har en fransk venn som ble stoppet i fartskontroll her om dagen.
Han har en permanent oppholds/arbeidstillatelse i Norge. Han kjørte
såpass fort at førerkortet blir inndratt.
Det ble nok heller beslaglagt.
Post by Midas
[...]
Politiet kan beslaglegge det. Domstolene kan tilbakekalle _førerretten_
til motorvogn som en del av en domsavsigelse i straffesak. Uten førerrett
i Norge er ethvert førerkort personen måtte ha ugyldig i Norge.
Post by Midas
Jeg har hørt at hans førerkortet er et offesielt fransk dokument og
dermed har norge ikke lov til å inndra og beholde dokumentet.
Norge, dvs. norske myndigheter og borgere har lov til det Norges lover
sier om saken, herunder Norges internasjonale avtaler. Det kan virke som
om det både kan beslaglegges og inndras, se nedenfor.

(sitat fra Forskrift om førerkort m.m.)
§ 1 -2 Anerkjennelse av utenlandske førerkort

Førerkort utstedt i EØS skal gjensidig anerkjennes, både ved midlertidig
opphold og ved fast bosetting.
(...klippet...)

Utenlandsk førerkort gir ikke førerett i Norge dersom:
a) førerkortet er ugyldig i utstederstaten, herunder at førerkortet er
utløpt,
b) førerett i henhold til førerkortet er tapt eller tilbakekalt i
utlandet,
c) førerkortet tidligere er innbyttet i norsk førekort,
d) føreretten i henhold til førerkortet er tapt eller tilbakekalt i
Norge,
e) førerkortet er inndratt eller beslaglagt i Norge,
f) førerett i henhold til norsk førerkort er tapt eller tilbakekalt i
Norge,
g) norsk førerkort er inndratt eller beslaglagt i Norge, eller
h) det foreligger sperrefrist i Norge for tilsvarende klasse(r)
-----------------------------
§ 11-3. Utenlandske førerkort
I saker om kjøreforbud (tap av førerett i Norge) for innehaver av
utenlandsk førerkort gjelder samme regler som ved tap eller tilbakekall av
førerett og beslag av norsk førerkort, så langt det passer og ikke annet
er fastsatt.

For personer som ikke er fast bosatt i Norge gjelder følgende:
1. Førerkort utstedt i EØS: Når det foreligger endelig vedtak om
kjøreforbud, oversendes førerkortet til utstederlandet med melding om
årsaken. Det samme gjelder internasjonalt førerkort.

http://www.vegvesen.no/horinger/trafikkoppl/Vedtatte_forskriftsendringer.pdf
Knut Sparhell, Fredrikstad http://www.sparhell.no/knut/
Midas
2004-11-09 15:38:07 UTC
Post by Knut Sparhell
Post by Midas
Jeg har en fransk venn som ble stoppet i fartskontroll her om dagen.
Han har en permanent oppholds/arbeidstillatelse i Norge. Han kjørte
såpass fort at førerkortet blir inndratt.
Det ble nok heller beslaglagt.
Det interessante var at politiet spurte vedkommende om det var greit at de
beslagla det. Kan man velge da, eller var det rett og slett pga. den
betjentes uvisshet i saken?
Post by Knut Sparhell
Post by Midas
[...]
Hva er saksgangen i denne saken? Nå har polities hans førerkort i sin
besittelse. Slik jeg tolker det, så må det være en dom før man kan miste
førerretten. Kan da politiet beholde førerkortet helt til en domsavsigelse
er avlagt, eller kan han dra ned til politistasjonen å kreve å få det
tilbake umiddelbart? Dersom vedkommende skal tilbake til frankrike, og
siden han har ingen kjøreforbud der, må han vel kunne få tilgang på
førerkortet sitt slik at han kan kjøre lovlig der?

Men hvordan kommer paragrafen om at "førerkortet skal sendes til
utsenderlandet når _endelig_ kjøreforbud er nedlagt" inn i bildet her? Tar
en slik domsavigelse lang tid å få prosessert?

Hvordan er det økonomisk? Utlendinger er antageligvis pålagt å betale
eventuelle bøter de blir ilagt av norske myndigheter? Hvordan?
Frank
2004-11-09 17:00:35 UTC
Post by Midas
Post by Knut Sparhell
Post by Midas
[...]
Hehe, betjentens ydmyke spørsmål, og franskmannens godkjenning,
sparte politet for mye ekstra arbeid -- dersom han nektet, måtte
de i tilfelle gå til domstolen for å opprettholde beslaget, nå kan
de heller slappe av ...
Post by Midas
Men hvordan kommer paragrafen om at "førerkortet skal sendes til
utsenderlandet når _endelig_ kjøreforbud er nedlagt" inn i bildet her? Tar
en slik domsavigelse lang tid å få prosessert?
Endelig, kan være er uuueeeendeliiig ! Inntil saken er gjennom
påtaleseksjonen, deretter kanskje innom et par-tre domstoler.
Post by Midas
Hvordan er det økonomisk? Utlendinger er antageligvis pålagt å betale
eventuelle bøter de blir ilagt av norske myndigheter? Hvordan?
Selvsagt, om nødvendig gjennom tvangsinndriving i hjemlandet, det er
rimelig standard prosess innenfor Europa. Hvor mye det benyttes, vet
jeg ikke.
Tor-Einar Jarnbjo
2004-11-09 20:29:18 UTC
Post by Midas
Jeg har en fransk venn som ble stoppet i fartskontroll her om dagen.
Han har en permanent oppholds/arbeidstillatelse i Norge. Han kjørte
såpass fort at førerkortet blir inndratt.
Jeg bor i Tyskland, har tysk førerkort og det samme skjedde meg. Dette var
rundt år 2000, så det kan hende at det har kommet nye regler etter det.
Post by Midas
Har politiet myndighet til å inndra et utenlandsk førerkort?
I hvert fall hadde ikke politiet lov til å inndra det tyske førerkortet
mitt. Jeg fikk beskjed av politijuristen om at jeg hadde fått et
kjøreforbud hvis jeg hadde bodd i Norge, men siden jeg bor i Tyskland og
oppholder meg ganske lite i Norge brydde ikke politiet seg med det. De
kunne også ha informert tyske myndigheter om fartsovertredelsen, men
politijuristen mente av erfaring at det etter tyske forhold var en mindre
sak og de regnet heller ikke med at det ville få noen konsekvenser for meg
om de gjorde det.

Tor-Einar